"The three-part video installation EMPIRE was created in several locations in Japan: THE ANTICIPATION in the crater of Mt. Aso in front of the Mt. Komezuka volcano; THE CONDITIONING in front of a man-made waterfall north of Kyoto; THE INCREASE in the rice paddies of Omihachiman. Just as in Goldbach’s other works, his protagonists, the “placeholders” in the uniform of the urban archetype, occupy only seemingly natural landscapes. The main title of the installation refers only incidentally to the Japanese empire, and much more so to Hardt and Negri’s book of the same name. Goldbach generates the image of a fictitious world order in three levels: The first, archaic level is determined by religion, in which reward or punishment are handed out by the Gods. The second stage follows with the categorization and the separation of a small group, which guards the masses and prepares them for what is coming with a sort of initiation rite. Finally the representatives stand in seemingly never-ending rows with strict order and posture; submissive, their only goal the monitoring of resources. Goldbach conceptualizes the path of a society made up of equal individuals to one of a controlled society, forced into line, as one that is not a nightmare scenario. In elegiac images, accentuated by gentle background noises, a perfidious “brave” new world, in the best sense of Huxley’s dystopia, subtly appears." Katrin Sauerländer
"Die dreiteilige Videoinstallation EMPIRE ist an verschiedenen Schauplätzen in Japan entstanden: THE ANTICIPATION im Krater von Mt. Aso vor dem Vulkan Mt. Komezuka; THE CONDITIONING vor einem künstlichen Wasserfall nördlich von Kyoto; THE INCREASE in den Reisfeldern von Omihachiman. Wie auch in Goldbachs anderen Arbeiten sind hier die nur scheinbar natürlichen Landschaften von seinen Protagonisten, den „Stellvertretern“ im Kostüm des urbanen Archetypen, besetzt. In drei Stufen wird das Bild einer fiktiven Weltordnung entworfen, wobei der Haupttitel der Arbeit nebenbei auf das japanische Kaiserreich, insbesondere aber auf Hardts und Negris gleichnamiges Buch verweist. Die erste, archaische Stufe ist bestimmt durch Religion, in der Belohnung oder Strafe von den Göttern ausgeht. Es folgt die zweite Phase der Hierarchisierung und der Separierung einer kleinen Gruppe, die die Masse bewacht und sie mit einer Art Initiationsritus auf das Kommende vorbereitet. Am Ende stehen die Stellvertreter in endlosen Reihen in strenger Haltung und Ordnung, willenlos und mit dem alleinigen Ziel der Überwachung von Ressourcen. Goldbach entwirft den Weg von einer aus gleichgestellten Individuen bestehenden Gesellschaft zu einer gleichgeschalteten Kontrollgesellschaft nicht als Horrorszenario. Es sind elegische Bilder, untermalt von sanften Hintergrundgeräuschen, in denen perfide-subtil eine „schöne“ neue Welt im besten Sinne Huxleys aufscheint." Katrin Sauerländer Co-Produced by Le Pavillon, Palais de Tokyo, Paris