RECENT WORKS | A STATE OF HAPPINESS | |||
Mixed Media Installation, 12 Digital Prints on chipboard, cable straps, 6 metal hoardings This work is part of the multimedia project The Paradise Machine. In its current iteration, The Paradise Machine consists of the video installation and lecture performance Into the Paradise Machine (2022/23), the found-footage video Today on Lumen 2000 (2024), the mixed media installation A State of Happiness (2024), and a scenographic exhibition display.
A look at the poster series A State of Happiness (2024) suggests a similar outcome. The starting point for this work is a series of images showing subtropical bathing landscapes in various Center Parcs. These artificial paradises sit under large daylight domes, hermetically sealed off from the outside world. They inspired the artist to conduct a thought experiment: How would Artificial Intelligence process these images? What would the ‘natural’ spaces look like into which it would embed these man-made landscapes? All the motifs within the pink frames are ‘real’ bathing landscapes (or ‘market domes’), while everything that lies outside the frames was calculated by AI. Both the inside and the outside of the frame are artificial paradises. […] Genau dies deutet sich auch in einigen Plakaten der Posterserie A State of Happiness (2024) an. Ausgangspunkt für diese Arbeit sind Aufnahmen, die zum Beispiel subtropische Badelandschaften in verschiedenen Center Parcs zeigen. Diese künstlichen Paradiese befinden sich unter großen Tageslichtkuppeln, hermetisch von der Außenwelt abgeschirmt. Hier setzt nun ein Gedankenexperiment an: Wie würde eine Künstliche Intelligenz diese Bilder weiterrechnen? Wie würden die „natürlichen“ Räume aussehen, in die diese menschengemachten Landschaften eingesetzt werden? Alle Motive innerhalb der pinkfarbenen Rahmen sind „echte“ Badelandschaften (oder auch Market Domes), alles außerhalb dieser Bildausschnitte sind von der KI errechnete Räume. Beides, innerhalb und außerhalb des Rahmens, sind künstliche Paradiese.
[…] Another new work, the photographic series A State of Happiness, deals directly with the artificial roofed tropical and aquatic worlds of Center Parcs. To this avail, various fragments of interior views of the wellness and fun oases were completed using AI. The original shots merge seamlessly with the simulations of tropical holiday fictions generated more or less independently by imaging algorithms. The steel beams of the roof and wall constructions and other architectural elements are often continued as organic structures of trees and plants, as if nature were taking back control here as well. A thin pink frame marks the original motif, both separating and connecting the analogue and digital simulations. To a certain extent, it is reminiscent of the large windows of Bakema’s forest bungalows, which frame the view on the seemingly wild nature and thus turn it into a picture within a picture […]. […] Eine weitere neue Arbeit, die Fotoserie A State of Happiness, greift die künstlichen überdachten Tropen- und Wasserwelten der Center Parcs direkt auf. Verschiedene Ausschnitte von Innenansichten der Wellness- und Spaß-Oasen wurden dabei durch eine KI vervollständigt. Scheinbar nahtlos gehen sie in die Simulationen tropischer Urlaubsfiktionen, wie sie die bildgebenden Algorithmen mehr oder weniger eigenständig generieren, über. Die Stahlträger der Dach- und Wandkonstruktionen und andere architektonische Elemente werden dabei oftmals als organische Strukturen von Bäumen und Pflanzen fortgesetzt; als würde auch hier die Natur das Kommando übernehmen. Ein feiner rosafarbener Rahmen markiert jeweils das Ausgangsmotiv aus den Center Parcs – trennt und verbindet zugleich die analogen und digitalen Simulationen. In gewisser Weise erinnert dies an die großen Fenster der Bakema’schen Bungalows im Wald, die den Ausblick auf die scheinbar wilde Natur rahmen und damit zu einem Bild im Bild machen […]. EXHIBITION VIEWS Exhibition views: |
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